W dzisiejszym odcinku Norbert z Marcelem rozmawia o postrzeganiu Tesli Y przez pryzmat życia w USA. Usłyszycie o tym kto kupuje model Y w USA i główny powód dla którego to robi.

Zapraszamy w składzie Norbert @norbertcala  i Marcel @m33ll

Główne tematy:
    1    Tesla Model Y w USA oczami Polaka
    •    Marcel, po kilku latach w Stanach, coraz bardziej dostrzega amerykańską skalę motoryzacji – nawet Tesla Y, która w Europie uchodzi za dużego SUV-a, w USA wydaje mu się mała.
    •    W porównaniu do typowych amerykańskich SUV-ów (jak Escalade czy RAM 1500), Model Y jest wyraźnie węższy, mniej przestronny na szerokość i mniej wygodny dla większych osób, zwłaszcza jeśli chodzi o miejsce na nogi i szerokość foteli.
    •    Amerykańskie przyzwyczajenia: dużo miejsca z przodu, możliwość położenia plecaka pod nogami, szerokie podłokietniki i ogólna przestronność.
    2    Porównania z innymi SUV-ami
    •    W USA nawet “kompaktowe” SUV-y są większe niż w Europie.
    •    RAV4 czy Santa Fe w amerykańskich wersjach są większe, często trzyrzędowe.
    •    Wspomniano o Hyundai Palisade – bardzo dużym, 8-osobowym SUV-ie za ok. 40 tys. USD, który w Europie nie ma odpowiednika.
    3    Tesla Model Y – funkcjonalność i design
    •    Bagażnik Modelu Y oceniony bardzo pozytywnie – ogromny i praktyczny, z dodatkowymi schowkami.
    •    Design Modelu Y wciąż budzi kontrowersje (“nadmuchana żaba”), ale funkcjonalność wygrywa z estetyką.
    •    Nowa, wydłużona wersja Modelu Y (6-osobowa, 2-2-2) zaprezentowana w Chinach – Marcel uważa, że w USA nie odniesie dużego sukcesu, bo jest zbyt ciasna jak na amerykańskie potrzeby trzyrzędowych SUV-ów i zbliża się cenowo do większych konkurentów z tego segmentu.
    4    Elektryfikacja i wybór napędu – różnice USA vs Europa
    •    W USA wybór napędu (spalinowy/elektryczny) jest drugorzędny – ważniejszy jest typ nadwozia i przestronność.
    •    Elektryki są naturalną częścią rynku, nie budzą już emocji.
    •    W Europie temat napędu jest wciąż kluczowy w dyskusjach o zakupie auta.
    5    Autonomia i FSD (Full Self-Driving) Tesli
    •    Marcel miał okazję jeździć Teslą Model Y z pełnym FSD w Kalifornii.
    •    System radził sobie świetnie nawet na krętych, górskich drogach – jechał płynniej niż człowiek, sam parkował, obsługiwał światła, skręty, etc.
    •    Tryb FSD pozwala nawet nie trzymać rąk na kierownicy przez dłuższy czas, nadzór kamery jest minimalny.
    •    Największe wyzwanie: zjazdy z autostrady przy dynamicznej jeździe i szybkie zmiany pasów (tryb „Harry”).
    •    W USA FSD jest powszechnie używane, w Europie – niedostępne, co prowadzi do frustracji użytkowników.
    6    Przyszłość i konkurencja
    •    Systemy autonomiczne zaczynają być dostępne nie tylko w Tesli – Chevrolet Super Cruise i inne marki rozwijają podobne rozwiązania.
    •    W USA leasing na Model Y jest bardzo atrakcyjny, co czyni go przystępnym autem.
    •    Europa, zdaniem rozmówców, czeka na niemiecką motoryzację, by nadgonić autonomiczność – tymczasem chińskie marki coraz szybciej wprowadzają innowacje.
    7    Społeczne aspekty i zmiana percepcji
    •    Po jeździe FSD użytkownicy są coraz bardziej skłonni powierzyć samochodowi nawet przewóz dzieci.
    •    Autonomia staje się kluczowym kryterium wyboru auta, bardziej niż sam napęd.

Najważniejsze wnioski:
    •    Tesla Model Y to w USA auto raczej mniejsze, nie spełnia w pełni oczekiwań amerykańskich rodzin co do przestrzeni, ale technologicznie wyprzedza konkurencję.
    •    Autonomia (FSD) to obecnie największy atut Tesli i kluczowy wyróżnik na rynku amerykańskim.
    •    Europa pozostaje w tyle pod względem dostępności systemów autonomicznych, przez co skupia się na debacie spalinowy vs elektryk, podczas gdy w USA i Chinach standardem staje się autonomiczność.
    •    Przyszłość motoryzacji należy do dużych, rodzinnych aut z wysokim poziomem autonomii, a nie tylko do samochodów elektrycznych jako takich.

Konkluzja:
Amerykański rynek motoryzacyjny i jego użytkownicy mają inne potrzeby i inne tempo adaptacji innowacji niż europejski. Przyszłość należy do dużych, rodzinnych, autonomicznych pojazdów – niekoniecznie tylko elektrycznych – a Tesla Model Y jest dziś symbolem tej zmiany, choć w USA to już nie taki duży samochód. Autonomia, nie napęd, będzie wkrótce najważniejszym kryterium wyboru auta.


O nas

Poznaj ekipę tworzącą Techlove

Norbert

Główny Geek, New Tech Consultant for Retail, właściciel muzeum iPodów, dziennikarz tech. i podcaster.

Dagmara

📻📺 Prezenterka/journalist @radio_chillizet 🎤 Konferansjerka📱660 252 676 🏎Testuję auta Rekord PL🏎 Ambasadorka @vespapolska

Marcel Slusarczyk

💻Tech enthusiast👨🏼‍💻DevOps devotte 🍎Apple maniac 🏒 NHL Hockey⛳️Golf ✈️Love to travel 🥊MMA/Boxing Fan

Maciej Nowakowski

Loving products designed in California. User of @Apple @Electra_Bicycle and @Tesla

Komentarze są wyłączone.